Program doradztwa zawodowego
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA ZAWODOWEGO
DLA ZESPOŁU SZKÓŁ GMINNYCH
IM. JANA PAWŁA II
W NIESZKOWICACH MAŁYCH.
W
sytuacji wciąż dużego bezrobocia w Polsce, pomoc doradców zawodowych lub innych
osób zajmujących się doradztwem zawodowym powinna być dostępna na każdym etapie
życia człowieka. Coraz częściej, bowiem będzie on zmuszony wielokrotnie
zmieniać zawód, uzupełniać kwalifikacje oraz poszukiwać pracy. Ciągłe
podnoszenie kwalifikacji i ich zmiana stają się czynnikami na trwale wpisanymi
w życiorys zawodowy każdego pracownika. Stąd też ważnym elementem modernizacji
systemu edukacji, w tym głównie systemu edukacji zawodowej, staje się
wyposażenie uczniów w umiejętności przydatne w podejmowaniu racjonalnych
decyzji dotyczących wyboru zawodu, które rzutować będą na dalszy przebieg
kariery zawodowej młodego człowieka.
Oznacza
to konieczność stworzenia takiego systemu doradztwa zawodowego, który zapewni uczniom
nie tylko poznanie możliwości zdobycia zawodów oferowanych przez szkoły oraz
wymagań, jakie stawiają one kandydatom, ale umożliwi także rozwijanie
świadomości własnych uzdolnień, posiadanych umiejętności kwalifikacji i
zainteresowań- w aspekcie życzeniowym i rzeczywistym. Ponadto tworzony system
doradztwa winien zapewnić poznanie procesu aktywnego poszukiwania pracy,
podejmowania decyzji oraz uświadomienie konsekwencji dokonywanych wyborów.
Wreszcie powinien stworzyć możliwość kształcenia umiejętności radzenia sobie ze
zmianami poprzez rozwijanie umiejętności adaptacyjnych oraz umiejętności
wychodzenia naprzeciw nowym sytuacjom i nowym wyzwaniom. Tym wyzwaniom próbuje
sprostać Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego (WSDZ) oraz zatrudnieni w
szkole pedagodzy szkolni koordynujący jego działanie.
WSDZ
stwarza uczniowi realną możliwość zdobycia wiedzy i umiejętności niezbędnych do
odnalezienia swojego miejsca na drodze kariery zawodowej- poznania siebie i
własnych predyspozycji zawodowych, zasad rządzących rynkiem pracy, uzyskania
informacji o lokalnym rynku pracy, zaplanowania własnej kariery zawodowej.
Podstawowe pojęcia z
zakresu doradztwa zawodowego.
DORADCA ZAWODOWY:
Osoba udzielająca
pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i
osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku kształcenia i szkolenia,
uwzględniając ich możliwości psychofizyczne i sytuację życiową a także potrzeby
rynku pracy oraz możliwości systemu edukacyjnego, współpracując z rodzicami i
nauczycielami w procesie orientacji zawodowej uczniów oraz wykorzystując w tym
celu wiedzę o zawodach, znajomość psychologicznych i pedagogicznych technik,
diagnozę rynku pracy oraz techniczne środki przekazywania informacji zawodowej.
(por.:Klasyfikacja
Zawodów i Specjalności. 1995. Wyd. MPiPS. Tom V, Zeszyt 2 cz. II.s. 497)
DORADZTWO
ZAWODOWE:
Świadczenie pomocy w
dokonywaniu kolejnych decyzji wyboru zawodu lub pracy w formie indywidualnej
porady zawodowej, poprzez analizę pola problemowego jednostki i udzielenie jej
informacji zawodowych, podawanie wskazówek, sugestii oraz instrukcji. (por.: K.
Lelińska: Założenia i kierunki rozwoju
poradnictwa zawodowego w warunkach reformy
edukacji, (1999) Problemy poradnictwa psychologiczno –
pedagogicznego Nr 2/11. s. 29 )
PORADNICTWO
ZAWODOWE:
Długofalowe i
wieloetapowe działania wychowawcze, towarzyszące jednostce w trakcie jej
rozwoju zawodowego. Obejmuje ono udzielanie pomocy uczniom i dorosłym w
planowaniu, tworzeniu i rozwoju kariery zawodowej, przynoszącej jednostce satysfakcję
i zawodowy sukces. (por.: Ogólne zasady
funkcjonowania poradnictwa zawodowego w systemie urzędów pracy.
(1996) Wyd. KUP. s. 4, maszynopis)
INFORMACJA ZAWODOWA:
Zbiory danych
potrzebnych jednostce do podejmowania kolejnych decyzji zawodowych oraz
związanych z zatrudnieniem. Zakres treści, metod i kanały przekazywanych
informacji są dostosowane do etapu rozwoju zawodowego jednostki oraz rodzajów
podejmowanych decyzji. (por.: K. Lelińska: Przygotowanie
uczniów do wyboru zawodu metodą zajęć praktycznych. (1985). WSiP.
s. 35)
ORIENTACJA
ZAWODOWA:
Działania wychowawcze
szkoły, rodziców, i innych osób, grup i instytucji - mające na celu
przygotowanie młodzieży do planowania kariery zawodowej, których ważnym
elementem jest podejmowanie kolejnych decyzji wyboru zawodu i szkoły. (por.: K.
Lelińska: Założenia i kierunki rozwoju
poradnictwa zawodowego w warunkach reformy
edukacji (1999) s. 29)
INFORMACJA EDUKACYJNA:
Zbiory danych
potrzebnych jednostce do podejmowania decyzji związanych z dalszym kształceniem.
(opr. G. Sołtysińska).
ZAWÓD:
Wewnętrznie spójny
system czynności wymagający określonych kwalifikacji, wykonywanych w
uregulowany sposób i systematycznie, stanowiący podstawę utrzymania i
zapewniający pozycję w społeczeństwie.(por.: J. Szczepański: Czynniki kształtujące zawód i strukturę zawodową.
Socjologia zawodów. (1965) KiW.)
WEWNĄTRZSZKOLNY
SYSTEM DORADZTWA:
Ogół działań
podejmowanych przez szkołę w celu przygotowania uczniów do wyboru zawodu,
poziomu i kierunku kształcenia. System powinien określać: role i zadania
doradcy w ramach rocznego planu działań, czas i miejsce realizacji zadań,
oczekiwane efekty, formy i metody pracy.(opr. A. Łukaszewicz).
Podstawowe
przepisy prawa polskiego i unijnego dotyczące doradztwa zawodowego
regulujące kwestie
udzielania pomocy w wyborze zawodu, kierunku kształcenia oraz
wprowadzające doradztwo zawodowe do szkół:
·
Memorandum
dotyczące kształcenia ustawicznego, uchwalone przez Komisję Europejską w 2000
r. jako jedno z 6 głównych założeń wymienia zalecenie dotyczące profesjonalnej
pomocy doradczej dla uczniów w zakresie planowania kariery zawodowej. Zdecydowana
większość państw Unii Europejskiej już od dawna stosuje to zalecenie w
praktyce.
·
Rezolucja
Rady Unii Europejskiej z 18 Maja 2004- 9286/04 jest to najważniejszy do
tej pory dokument wydany przez Unię Europejską dotyczący poradnictwa
zawodowego. „Wszyscy obywatele Europy powinni mieć dostęp do usług związanych z
poradnictwem, informacją zawodową i planowaniem kariery na każdym etapie
swojego życia”.
·
Ustawa z dnia
7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity: Dz. U. z 1996 r., Nr
67, poz. 329 ze zm.) zobowiązuje placówki oświatowe do „przygotowania uczniów
do wyboru zawodu i kierunku kształcenia”.
·
Rozporządzenie
Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie zasad
udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych
przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. Nr 11, poz. 114).
·
Rozporządzenie
Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad
udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych
przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. Nr 228, poz. 1487).
·
Strategia
Rozwoju Kształcenia Ustawicznego do roku 2010 przyjęta przez Radę Ministrów 8
lipca 2003 r. jako jeden z priorytetów uznaje tworzenie zasobów informacyjnych
w zakresie kształcenia ustawicznego i rozwoju zasobów doradczych.
Funkcjonowanie wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego
w Zespole Szkół Gminnym. Jana Pawła II w Nieszkowicach Małych.
1. Osoby odpowiedzialne za realizację
WSDZ :
Dyrektor
szkoły
Pedagog
szkolny /Szkolny doradca zawodowy
2. Osoby współuczestniczące
·
Wychowawcy klas
·
Nauczyciele
·
Instytucje zajmujące się kształtowaniem kariery zawodowej (Powiatowa Poradnia
Psychologiczno- Pedagogiczna w Bochni, Powiatowy Urząd Pracy w Bochni, Centrum
Kariery w Bochni ).
3. Założenia Wewnątrzszkolnego Systemu
Doradztwa:
·
wybór zawodu
nie jest pojedynczym, świadomym aktem decyzyjnym, ale procesem rozwojowym i
stanowi sekwencję decyzji podejmowanych na przestrzeni wielu lat życia,
·
preferencje
zawodowe wywodzą się z doświadczeń dzieciństwa i rozwijają się wraz z upływem
czasu,
·
na wybór
zawodu wpływają głównie wartości, czynniki emocjonalne, rodzaj i poziom
wykształcenia oraz wpływ środowiska.
·
WSDZ obejmuje
indywidualną i grupową pracę z uczniami, rodzicami i nauczycielami (Radą
Pedagogiczną).
·
WSDZ ma
charakter planowych działań.
4. Wewnątrzszkolny System Doradztwa
Zawodowego.
4.1. W ramach pracy z nauczycielami
(Radą Pedagogiczną) obejmuje:
·
Utworzenie i zapewnienie ciągłości działania wewnątrzszkolnego systemu doradztwa.
·
Określenie priorytetów dotyczących gromadzenia informacji i prowadzenia
poradnictwa zawodowego w szkole.
·
Realizację działań z zakresu przygotowania uczniów do wyboru drogi zawodowej i
roli pracownika.
·
Identyfikację potrzeb i dostosowanie oferty edukacyjnej placówki do zmian na
rynku pracy.
4.2. W ramach pracy z wychowawcami
obejmuje:
Realizację zadań
wynikających z programu wychowawczego i programu doradztwa zawodowego w formie
pogadanek, rozmów, warsztatów, dyskusji z uczniami, prezentowania materiałów
informacyjnych z zakresu orientacji zawodowej itd.
4.3. W ramach pracy z pedagogiem szkolnym obejmuje:
Wspomaganie
wychowawców, nauczycieli, rodziców i uczniów poprzez udostępnianie wszelkich
niezbędnych wychowawcom materiałów typu: kwestionariusze, ankiety, ćwiczenia,
karty zainteresowań, przygotowywanie i udostępnianie materiałów informacyjnych z
zakresu doradztwa zawodowego i struktury szkolnictwa ponadgimnazjalnego;
organizowanie spotkań ze specjalistami z PPP, Urzędu Pracy, Centrum Kariery, reprezentantami
różnych zawodów np. rodzicami czy absolwentami.
4. 5. W ramach pracy z rodzicami obejmuje:
·
Prezentację
założeń pracy informacyjno- doradczej szkoły na rzecz uczniów.
·
Zajęcia
psychoedukacyjne służące wspomaganiu rodziców w procesie podejmowania decyzji
edukacyjnych i zawodowych przez ich dzieci.
·
Włączanie
rodziców, jako przedstawicieli różnych zawodów, do działań informacyjnych
szkoły.
·
Przedstawienie
aktualnej i pełnej oferty edukacyjnej szkolnictwa na różnych jego poziomach.
·
Indywidualną
pracę z rodzicami uczniów, którzy mają problemy: zdrowotne, emocjonalne,
decyzyjne, intelektualne, rodzinne itp.
·
Gromadzenie,
systematyczną aktualizację i udostępnianie informacji edukacyjno-zawodowej.
4.6. W ramach pracy z uczniami
obejmuje:
·
Poznawanie
siebie, zawodów, udzielanie informacji edukacyjnej i zawodowej.
·
Autodiagnozę
preferencji i zainteresowań zawodowych.
·
Analizę
potrzeb rynku pracy i możliwości zatrudnienia na rynku pracy.
·
Indywidualną
pracę z uczniami mającymi problemy z wyborem szkoły i zawodu.
·
Pomoc w
planowaniu rozwoju zawodowego.
·
Konfrontowanie
samooceny uczniów z wymaganiami szkół i zawodów.
·
Pomoc w
budowaniu kolejnych etapów rozwoju edukacyjno- zawodowego.
·
Przygotowanie
do samodzielności w trudnych sytuacjach życiowych: egzamin, poszukiwanie pracy,
podjęcie roli pracownika, z adaptacją do nowych warunków, bezrobocie.
4. 7. Formy adresowane do uczniów:
- zajęcia
warsztatowe służące rozbudzeniu świadomości konieczności planowania rozwoju i
kariery zawodowej,
- zajęcia
warsztatowe służące samopoznaniu i określeniu predyspozycji wyznaczających
rozwój zawodowy i karierę zawodową,
- zajęcia warsztatowe
doskonalące umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej i
współdziałania,
- zajęcia
warsztatowe uczące umiejętności redagowania dokumentów aplikacyjnych /CV, list
motywacyjny/,
- zajęcia
warsztatowe służące zapoznaniu z obowiązującym prawem pracy,
- gromadzenie i
udostępnianie informacji edukacyjno-zawodowej /o zawodach, o rynku pracy, o
możliwościach kształcenia i zatrudnienia, o planach rekrutacyjnych lokalnych
uczelni/ w postaci prasy, informatorów, programów multimedialnych,
- spotkania z
absolwentami, którzy osiągnęli sukces zawodowy /promowanie dobrych wzorców/,
- spotkania
z przedstawicielami różnych zawodów,
- spotkania
z przedstawicielami lokalnych firm, pracodawców /praktyki zawodowe,
oczekiwania pracodawców, lokalny rynek zatrudnienia/,
- tworzenie
bazy danych o absolwentach szkoły,
- tworzenie
informacji o lokalnych firmach i pracodawcach,
- opracowanie
informacji na stronę internetową szkoły poświęconych zagadnieniom
planowania kariery i pracy zawodowej,
4. 8. Formy adresowane do rodziców:
- tworzenie możliwości
indywidualnej rozmowy z pedagogiem szkolnym / doradcą zawodowym na terenie
szkoły,
- gromadzenie i
udostępnianie informacji edukacyjno-zawodowej /o zawodach, o rynku pracy, o
możliwościach kształcenia i zatrudnienia, o planach rekrutacyjnych lokalnych
uczelni/ w postaci prasy, informatorów, programów multimedialnych,
- opracowanie
informacji na stronę internetową szkoły poświęconych zagadnieniom planowania
kariery i pracy zawodowej,
4. 9. Formy adresowane do nauczycieli /rad pedagogicznych/:
- tworzenie
warunków do wymiany doświadczeń i dzielenia się wiedzą,
- śledzenie losów
zawodowych absolwentów,
- stworzenie
wspólnie z uczniami informacji poświęconych zagadnieniom planowania kariery i
pracy zawodowej,
4. 10 Formy adresowane do środowiska lokalnego i lokalnego samorządu:
- spotkania z
przedstawicielami lokalnych firm, pracodawców /praktyki zawodowe, oczekiwania
pracodawców, lokalny rynek zatrudnienia
- współpraca z
instytucjami lokalnego rynku pracy /urzędy pracy, centrum kariery/.
Działalność pedagoga szkolnego/ szkolnego doradcy zawodowego
realizującego działania w ramach WSDZ.
1. Cele:
·
Przygotowanie
młodzieży do trafnego wyboru zawodu i drogi dalszego kształcenia ,
·
Przygotowanie
ucznia do radzenia sobie w sytuacjach trudnych, takich jak: bezrobocie,
problemy zdrowotne, adaptacja do nowych warunków pracy i mobilności zawodowej.
·
Przygotowanie
ucznia do roli pracownika.
·
Przygotowanie
rodziców do efektywnego wspierania dzieci w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i
zawodowych.
·
Pomoc
nauczycielom w realizacji tematów związanych z wyborem zawodu w ramach lekcji wychowawczych.
·
Wspieranie
działań szkoły mających na celu optymalny rozwój edukacyjny i zawodowy ucznia.
2. Zadania:
·
Systematyczne
diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje i pomoc w planowaniu
kształcenia i kariery zawodowej,
·
Gromadzenie,
aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych.
·
Wskazywanie
osobom zainteresowanym (młodzieży, rodzicom, nauczycielom) źródeł dodatkowej,
rzetelnej informacji na poziomie regionalnym, ogólnokrajowym na temat: rynku
pracy, trendów rozwojowych w świecie zawodów i zatrudnienia, wykorzystania
posiadanych uzdolnień i talentów w różnych obszarach świata pracy, instytucji i
organizacji wspierających funkcjonowanie osób niepełnosprawnych w życiu
codziennym i zawodowym,
·
Udzielanie
indywidualnych porad edukacyjnych i zawodowych uczniom i ich rodzicom.
·
Prowadzenie
grupowych zajęć aktywizujących, wspierających uczniów w świadomym planowaniu
kariery i podjęciu roli zawodowej poprzez przygotowanie ich do aktywnego
poszukiwania pracy, prezentowania się na rynku pracy oraz wyposażenie ich w
wiedzę na temat reguł i trendów rządzących rynkiem pracy.
·
Kierowanie w
sprawach trudnych, do specjalistów: doradców zawodowych w poradniach
psychologiczno-pedagogicznych i urzędach pracy itp.
·
Koordynowanie
działalności informacyjno – doradczej szkoły.
·
Wspieranie
rodziców i nauczycieli w działaniach doradczych poprzez organizowanie spotkań
szkoleniowo-informacyjnych, udostępnianie im informacji i materiałów do pracy z
uczniami itp.
·
Współpraca z
Radą Pedagogiczną w zakresie: tworzenia i zapewnienia ciągłości działań
wewnątrzszkolnego systemu doradztwa, realizacji zadań z zakresu przygotowania
uczniów do wyboru drogi zawodowej.
·
Systematyczne
podnoszenie własnych kwalifikacji.
·
Wzbogacanie
warsztatu pracy o nowoczesne środki przekazu informacji (internet, CD, wideo
itp.) oraz udostępnianie ich osobom zainteresowanym.
·
Sporządzanie
sprawozdań z prowadzonej działalności.
·
Współpraca z
instytucjami wspierającymi wewnątrzszkolny system doradztwa: centrum kariery,
poradnie psychologiczno – pedagogiczne, powiatowe urzędy pracy, przedstawiciele
organizacji zrzeszających pracodawców itp.
3. Korzyści wynikające z wewnątrzszkolnego systemu
doradztwa zawodowego
3.1 . Dla indywidualnych odbiorców:
·
Dostęp do
informacji zawodowej dla uczniów, nauczycieli oraz rodziców.
·
Poszerzanie
edukacyjnych i zawodowych perspektyw uczniów.
·
Świadome,
trafniejsze decyzje edukacyjne i zawodowe.
·
Ułatwienie
wejścia na rynek pracy dzięki poznaniu procedur pozyskiwania i utrzymania
pracy.
·
Świadomość
możliwości zmian w zaplanowanej karierze zawodowej.
·
Mniej
niepowodzeń szkolnych, zniechęcenia, porzucania szkoły a potem pracy, jako
konsekwencji niewłaściwych wyborów.
3.2. Dla szkoły:
·
Realizacja
zobowiązań wynikających z ustawy i dotyczących "przygotowania uczniów do
wyboru zawodu i kierunku kształcenia".
3.3
Dla władz lokalnych:
·
Zwiększenie
świadomości społecznej dotyczącej konieczności racjonalnego planowania rozwoju
zawodowego przez jednostki.
·
Podejmowanie
właściwych decyzji, efektywnie przeciwdziałających bezrobociu.
·
Zapewnienie
powszechności i dostępności usług doradczych.
3.4. Dla pracodawców:
·
Zwiększenie
szansy znalezienia odpowiednio przygotowanych kandydatów świadomych oczekiwań
rynku pracy.
4. Realizacja zadań pedagoga szkolnego/ doradcy zawodowego w ramach WSDZ:
4.1.
Podstawa
Pedagog szkolny / szkolny doradca zawodowy realizuje
zadania na podstawie, zatwierdzonego przez Dyrektora szkoły WSDZ na dany rok
szkolny.
Wyznacznikiem
opracowania programu pracy z uczniami, rodzicami i Radą Pedagogiczną są:
·
Założenia WSDZ.
·
Czas pracy pedagoga
/ szkolnego doradcy zawodowego.
·
Aktywność i
zaangażowanie uczniów.
·
Możliwości
organizacyjne.
·
Dostępna baza
i zaplecze merytoryczne.
·
Liczba beneficjentów
działań doradczych.
·
Możliwość
współpracy i integracji działań doradczych z przedstawicielami Rady
Pedagogicznej.
·
Możliwość i
skala współpracy z instytucjami rynku pracy.
4. 2. Formy działań
realizowanych w ramach WSDZ, których adresatami mogą być uczniowie, rodzice,
nauczyciele /rady pedagogiczne, środowisko lokalne (instytucje rynku pracy,
zakłady pracy, i in.).
·
Informacja edukacyjno – zawodowa (gromadzenie i udostępnianie informacji edukacyjno-zawodowej /o zawodach,
o rynku pracy, o możliwościach kształcenia i zatrudnienia, o planach
rekrutacyjnych lokalnych uczelni/ w postaci prasy, informatorów, programów
multimedialnych,), krzewienie samodzielnego pozyskiwania informacji
(korzystanie z portali dotyczących rynku pracy, programów multimedialnych do
samobadania, informatorów, ulotek, broszur, itp.).
·
Poradnictwo indywidualne
(porady i informacje zawodowe, diagnoza zdolności i predyspozycji).
·
Poradnictwo grupowe -
zespołowe, warsztatowe sesje doradcze (zajęcia warsztatowe służące wyposażeniu
młodzieży w zasób wiedzy i umiejętności dotyczących np. umiejętności
interpersonalnych, planowania kariery zawodowej i innych; warsztaty dla
nauczycieli służące doskonaleniu umiejętności doradczych ).
·
Rynek pracy - wycieczki,
obserwacje, (spotkania z absolwentami, którzy osiągnęli sukces zawodowy
/promowanie dobrych wzorców/, spotkania z przedstawicielami różnych zawodów
/zgodnie ze specyfiką kierunków kształcenia w szkole/, spotkania z
przedstawicielami lokalnych firm, pracodawców i stowarzyszeń pracodawców , /oczekiwania
pracodawców, lokalny rynek zatrudnienia/, targi pracy, targi edukacyjne,
zakłady pracy, instytucje rynku pracy, uczelnie wyższe i inne).
4.3.
Sposoby realizacji działań doradczych
Działania doradcze, w
ramach WSDZ, realizowane są w ramach:
·
Lekcji wychowawczych.
·
Lekcji przedmiotowych.
·
Zastępstw na lekcjach przedmiotowych.
·
Zajęć pozalekcyjnych (warsztaty).
·
Wycieczek.
·
Indywidualnych porad.
·
Uczniowie
znają siebie, swoje mocne strony, cechy psychiczne (osobowość).
·
Uczniowie
zdobędą informacje o różnych zawodach.
·
Uczniowie
będą lepiej przygotowani do wejścia na rynek pracy.
·
Poznają
środowisko pracy, zadania i czynności związane z wykonywanymi zawodami.
·
Zdobędą
wiedzę na temat wykonywanych zawodów, używanych narzędzi pracy, predyspozycji
niezbędnych do wykonywania danego zawodu.
·
Poznają rynek
pracy.
·
Uczniowie
potrafią efektywnie komunikować się ze sobą.
·
Uczniowie
zdobędą umiejętność komunikowania się z ludźmi (przedstawicielami różnych
zawodów).
·
Uczniowie
potrafią prezentować siebie jako wykonawcy określonego zawodu.
·
Uczniowie
potrafią zaprezentować swoje umiejętności.
·
Uczniowie
rozpoznają swoje predyspozycje niezbędne do wykonywania określonych czynności.
·
Uczniowie
łatwiej podejmują decyzje o dalszym kształceniu.
·
Uczniowie
zdobędą wiedzę o systemie szkolnictwa ponadgimnazjalnego – typach i rodzajach
szkół.
·
Uczniowie
posiadają informacje o zasadach rekrutacji do poszczególnych typów szkół.
·
Uczniowie
zdobędą wiedzę dotyczącą radzenia sobie w sytuacjach trudnych np.
przystosowanie się do nowych warunków pracy.
·
Uczniowie
będą dokonywać selekcji informacji związanych z rynkiem pracy.
·
Rodzice i
nauczyciele uzyskają pomoc i wsparcie w zakresie wiedzy zawodoznawczej.
·
Rodzice i
nauczyciele uzyskają rzetelną informację o rynku pracy, o możliwości
kształcenia młodzieży gimnazjalnej.
·
Uzyskanie
przez rodziców indywidualnych porad zawodowych.
Monitoring i
ewaluacja:
Ewaluacja Wewnątrzszkolnego
Systemu Doradztwa jest niezbędna, aby działania pedagoga szkolnego / doradcy
zawodowego były zgodne z oczekiwaniami i potrzebami uczniów. W tym celu
potrzebne będzie:
·
Śledzenie
losów absolwentów,
·
Obserwacja
własna zajęć grupowych i indywidualnych.
·
Sprawozdanie
z realizacji Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego.
opracowały: mgr Ewa Płaczek
mgr Elżbieta Cibor
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz